Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

لعنة الأرض.. مسلحون يدعون امتلاك 15 ألف متر.. وتهديدات بالقتل للمالك الجديد في الوراق

 كتب:  عبد الله محمود
 
لعنة الأرض.. مسلحون يدعون امتلاك 15 ألف متر.. وتهديدات بالقتل للمالك الجديد في الوراق
أحمد حمدي
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

طيلة الثلاثة سنوات الماضية، لم يستطع «حمدي عبد العزيز» أن ترمش عينه من الخوف هو وأسرته في سلام، بسبب التهديدات المستمرة التي كانت العائلة تتلقها من قبل بعض الأشخاص أصحاب السجلات الإجرامية في القاطنون في الجيزة.

تعود البداية للثلث الأخير من مارس 2014، عند ما قرر الرجل الستيني شراء قطعة أرض بمساحة 15200 متر، على كورنيش نهر النيل بمنطقة الوراق، والتي تقع في الوجه المقابلة لجزيرة الوراق أو «جزيرة لوتس» حديثًا، الإ أن هذه اليابسة كانت بمثابة تميمة الحظ السيء لعائلة «حمدي». 

بعد مرور حولي 6 سنوات من عمل «حمدي» صاحب أحد شركات الاستثمار العقاري واستصلاح الأراضي، واستخرجه رخصة بناء فنادق على قطعة الأرض، نجح في استقطاب أحد رجال الأعمال العرب للإستثمار وتحقيق حلمه بإنشاء «مدينة الوراق الجديدة» على قطعة الأرض.

«بابا كان فرحان جدًا ساعتها» يصف أحمد نجل الرجل الستيني حالة والده بعد اقترابه من تحقيق حلم كان يراوده منذ سنوات، قائلاً: «احنا نجحنا خلال الـ 6 سنين في استخراج رخصة البناء وجبنا الموافقات من حي الجيزة بالبناء وبالمخطط التفصيلي بتاعنا بس المفاجأة كانت لما خلاص لقينا مستثمر ورحنا نعلق اليافطه على الأرض».

في بداية سبتمبر 2019، قرار حمدي ونجله تعليف لافتة حجمها عشرين مترًا على قطعة الأرض، يستكمل صاحب الـ 27 عامًا:«رحنا نعلق اليافطة على الأرض علشان لو المستثمر العربي بعت حد يسأل او جه زيارة للمكان يحس بجدية الموقف وأن احنا مش بننصب عليه لان الرجل كان موافق مبدئيًا، لكن مرة واحدة وهي العمال بيعلقوا اليفطه في ناس هجموا عليهم حوالي 30 أو 40 شخص وبدون أي سبب بيقولوا الأرض دي ده تخصنا».

دقائق قليلة ووصل رجال الشرطة إلى محل واقعة التعدي داخل الأرض، وذلك بعد تلقيهم بلاغً بما يحدث.. يتابع أحمد: «لما العمال كلموني وبلغوني اتصلت بالشرط على طول وفعلا الأجهزة الأمنية جات وقبضت عليهم ورحنا القسم وعملنا محضر عدم التعدي وافتكرناهم شوية عيال متسويلين وكان فيهم حد عليهم احكام اتسجن وخلص الموضوع  على كده».

لم تنجح صفقة انشاء الفنادق على قطة الأرض، بسبب خوف المستثمرين من الاستثمار في الأرض لسمعتها.. يقول صاحب الـ 27 عامًا «المستثمر لما سمع بالمشاكل حولين الأرض هرب لان كانت الموافقة مبدئيه فقط». 

بعد هذه الواقعة قرر «حمدي» استغلال قطعة وتحويلها لمكان مخصص للسيارات يضيف أحمد:«بابا خلي الأرض جراش وقعدنا عمال فيها علشان ميتكررش الموضوع ده تاني لكن المفاجأة التانية كانت في رمضان 2022».

ظهر في الليلة الثانية من رمضان 2022، شخص يدعي «أحمد سسته» يطالب الرجل الستيني بـ 2 مليون جنيه.. يستكمل:«لقينا راجل جلنا بيقول انا عايز 2 مليون جنيه احنا كنا قعدينا في الارض قبل ما تشتروها يا أم هعملكم دوشة وبابا رد عليهم قالوا امشي من هنا يلا.. واللي عندك اعملوا.. احنا مكناش عرفينا وقولنا خلص الموضوع على كده وبابا معملش محضر بالكلام ده».

في اليوم التالي توجه «سسته» بصحبة مجموعة من الأشخاص وهم يحملون أسلحة بيضاء إلى الأرض من أجل ترهيب وتخويف عائلة «حمدي»، بالاستسلام ودفع الأموال، يتذكر الشاب ماحدث: «احنا بلغنا الحكومة وجم قبضوا عليهم لكن برضو مشكلتنا اننا متبعتاش القضية وهي سقطت».

بعد مرور 3 أشهر على الواقعة الثانية تفاجئت العائلة بمكالمة هاتفية من العمال في قطعة الأرض يبلغونهم بانهم يتعرضون لطلق ناري من قبل ملثمين، يتابع أحمد: «كنت في البيت وجتني مكالمة من العمال أنهم بيتعرضوا ضرب نار وهجوم من اشخاص لبسين اقنعه على طول بلغت النجدة وجات بسرعة وقبضت على 12 شخص منهم وخدو حكم بالسجن 3 سنوات وفي ناس اتأخد ضدهم احكم غيابية لانهم هربانين».

على الرغم من صدور أحكام بالسجن ضد هو الأشخاص في أخر عام 2022، لكنهم مازالوا يهددنهم من ارقام مجهولة بالقتل او الدفع، حيث أن صاحب الـ 27 عامًا تلقى أخرة رسالة تهديد يوم السبت الموافق 27 مايو2023، وكان محتواها «حلوه صورتك أنت وبنتك خلي بالك منها بقى علشان لو مرجعتش عن اللي أنت بتعمله احتمال ما تشوفش بنتك تاني وخلي بالك حبسة بحبسة هبعتلك واحد يموتك ويتحبس فيك وممكن يهرب وميتحبش كمان».

المفاجأة في حديث الشاب أحمد حينما قال إن والده تواصل مع مالك الأرض القديم الذي قام بشرائها منه ليخبره بما حدث، يقول الشاب: «لما كلمنا الراجل اللي اشترينا منه الأرض قال ان دول كانو بيحرسوا الأرض وهو دفعلهم مليون وربع حلوة البيع».