Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

يسرا: مافيش حاجة اسمها «السينما النظيفة».. واللي قبلنا كانوا «نضاف»

 كتب:  محمود جودة
 
يسرا: مافيش حاجة اسمها «السينما النظيفة».. واللي قبلنا كانوا «نضاف»
يسرا
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
تحدثت الفنانة يسرا عن أسباب عودتها لتقديم الأعمال الكوميدية، ورأسها في مصطلح "السينما النظيفة"، خلال استضافتها في برنامج "تفاعلكم" على قناة العربية.
 
وقالت الفنانة يسرا عن سبب عودتها لتقديم الأعمال الكوميدية بمسلسلها "أحلام سعيد": "تعبت من النكد والدراما، وعشان كدة رجعت السنادي بمسلسل كوميدي"، وقالت أن شخصيتها في المسلسل "ديدي هانم" موجودة في المجتمع من حولنا، مؤكدة أن كل الفنانين المشاركين في المسلسل مثل شيماء سيف وغادة عادل وانتصار وأوتاكا قد أضافوا إليها وإلى العمل".
 
وحول مصطلح السينما النظيفة قالت يسرا: "هم لسه بيقولوا كده؟ مشفتش الكلام ده، بس مفيش حاجة اسمها كده، اللي قبلنا واللي عملوا السينما كانوا نضاف وأساس خلانا نحب السينما، زي فاتن حمامة وشادية وهند رستم ونادية لطفي وسعاد حسني، عملوا سينما مصرية، اتخلق من خلالها سينما عربية".
 
وأضافت، خلال لقاءها على قناة العربية: "عيب في 2022 نفكر بتلك الطريقة، على عكس التفكير في فترة الثلاثينيات والأربعينيات والخمسينيات والستينيات والسبعينيات، اللي كانت فيها الرؤية أوسع من ذلك، وما يحدث الآن ردة فكرية وأناس ترغب في اتهام الفنان أن أخلاقياته خاطئة للتشويه، وأنا ضد المصطلح تمامًا".
 
وردًا على سؤال المذيعة عن سر جمالها قالت: "دي نعمة من نعم ربي عليا، دايمًا اللي جواكي بيبان على مظهرك، مبعرفش أشيل ضغينة من حد، وببعد عن أي شخص مش برتاحله، لا أضيع وقتي في كره وضغينة؛ لأنه تعب ومجهود أنا مش عاوزاه".
وقالت يسرا إنها تتابع عدد من المسلسلات في رمضان قدر الإمكان ومنها؛ "الاختيار، الكبير أوي، فاتن أمل حربي"، ولكن بسبب انشغالها لا تتابع كل الأعمال حتى مسلسلها.