Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

وفاء سالم عن تشوه وجهها بسبب عمليات التجميل: «الصديد كاد يصل للمخ والشبكية وربنا أنقذ حياتي»

 كتب:  شروق خالد
 
وفاء سالم عن تشوه وجهها بسبب عمليات التجميل: «الصديد كاد يصل للمخ والشبكية وربنا أنقذ حياتي»
وفاء سالم
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

أوضحت الفنانة وفاء سالم، أنها تعرضت على مدار السنوات الماضية، لعمليات حقن وخيوط تجميل لدى كبار الأطباء، أدت إلى إصابتها بتشوهات في الوجه، إذ كلما ذهبت لطبيب آخر ليصلح ما أفسده الطبيب السابق، كانت تبوء بالفشل.

تابعت: "في الأعمال الفنية اللي كنت بشترك فيها كنت بتفرج على النتيجة، أبص ألاقي عندي تشوهات في وشي والناس كانت مكسوفة تقولي وأصدقائي كانوا بيقولولي عندك خد غير الخد التاني، حتى كان أدائي مضايقيني جدا، إزاي أأدي كممثلة وفي تشوهات في وشي".

واستطردت: "وصلت لمرحلة إني مش عايزة أروح لأي دكتور ودكاترة مشاهير بيقولولي احنا مش هنقدر نتعامل مع الحالة دي".

أردفت: "تعرضت للابتزاز من أطباء التجميل، كل واحد كان بيقولي أنا بصلح اللي عمله الدكتور اللي قبلي، أنا مش عايزة عمليات تجميل، أنا عايزة أرجع وفاء سالم اللي عرفها الجمهور وحبها".

واختتمت "سالم" حديثها قائلة: "أغلب الأساتذة قالولي منقدرش ندخل لأنها مناطق أعصاب، لحد ما قابلت الدكتور سمير حط إيده على الجزء ده، قال احنا محتاجين قبل العملية نعمل أشعة، ولما عمل العملية للأسف صورها فيديو، فيه صديد واصل للشبكية والمخ، فالحمد لله أنا ربنا أنقذ حياتي، والحمد لله رجعت لنسبة كبيرة من الشكل"، وجاء ذلك خلال مداخلة فيديو مع الإعلامي عمرو أديب في برنامج "الحكاية" عبر شاشة mbc مصر.

وكانت وفاء سالم قد أجرت جراحة تجميل منذ فترة، ولكنها عانت من مضاعفات الحقن الخاطئ الذي تم إجراؤه لوجهها.

يذكر أن، آخر أعمال الفنانة وفاء سالم هو مسلسل "القاتل الذي أحبني" مع هاني رمزي وسهير رمزي، ويعرض عبر أحدى المنصات الإلكترونية، كما شاركت خلال عام 2020 في 3 مسلسلات هي "ختم النمر" مع أحمد صلاح حسني، "الأخ الكبير" مع محمد رجب و"ونحب تاني ليه؟" مع ياسمين عبد العزيز، شريف منير وكريم فهمي.