Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

ابنة الإعلامية مها بهنسى تتعرض للتنمر الشديد فى بلد أوروبى

 كتب:  ريهام لاشين
 
ابنة الإعلامية مها بهنسى تتعرض للتنمر الشديد فى بلد أوروبى
مها بهنسي
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

تعرضت ابنة الإعلامية مها بهنسي للتنمر والتعليقات العنصرية بسبب لون بشرتها وهي تتواجد بإحدى الدول الأوروبية. 

لتقوم والدتها الإعلامية مها بهنسي بمواجهة الأمر بكل شجاعة من خلال كتابة منشور عبر صفحتها الرسمية على فيس بوك قائلة: "بنوتي اتعرضت لموقف عنصري جدا في بلد أوروبي وناس اتريقت عليها لمجرد أنها مش لونهم".

وتابعت: "رجعت بالذاكرة لورا لما كنت مراهقة وكان عندي عقدة الخواجة والتصور أنهم مجتمعات متحضرة، مع مرور السنين وشغلي على نفسي في رفع وعيي واستيعاب الكل، وصلت لمعادلة مع نفسي مريحاني جدا وهو إن مفيش حاجة اسمها مجتمعات متطورة إنسانيا، لا في حاجة اسمها كل فرد يمثل نفسه، بدليل أن لو عائلة في بيت واحد ونفس الأم والأب بتلاقي كل فرد له شخصيته المختلفة تماما عن التاني مع أنهم نفس التربية".

واستطردت: "برغم أنها دولة متحضرة لكن الموقف العنصري اللي اتعرضت له بنتي من مجموعة متخلفة بيعكس أن عادي جدا في ناس أوروبيين زبالة وعيهم مش محصل وعي الإنسان البدائي، وأن أي فعل سيء بنشوفه من أفراد داخل مجتمعنا تأكد إن في نفس الفعل الموازي ليه في ما يسمى بأرقى المجتمعات في أرقى الدول".

واختتمت الإعلامية مها بهنسي بقولها: "أنا عن نفسي بشوف مصر هي الدنيا وما فيها وحفضل كدة دايما بعشقها وبموت فيها وعجبي !!".

يذكر أن، مها بهنسى، إعلامية مصرية خريجة آداب إنجليزي من جامعة القاهرة، وتقدم برنامج "صباح الورد" على قناة "TeN".

كما أنها عملت فى العديد من القنوات التلفزيونية والمحطات الإذاعية، وشاركت فى بعض المسلسلات الإذاعية، منها: تلفزيون فى بيتى، كنز مأمون المأذون وبليغ لحن الشجن.