Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

مسلسل «سره الباتع» في ورطة جديدة بسبب أحمد السعدني وحنان مطاوع

 كتب:  رحاب جمعة
 
مسلسل «سره الباتع» في ورطة جديدة بسبب أحمد السعدني وحنان مطاوع
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

منذ بداية موسم المسلسلات الرمضانية مع انتهاء كل حلقة يعلق مستخدمي السوشيال ميديا على الأخطاء التي وردت في الحلقة، ولأن مسلسل "سره الباتع" يعتبر واحد من المسلسلات التاريخية لأن أحداثه تدور في زمن الحملة الفرنسية على مصر فهو من ضمن المسسلات التي تتعرض للهجوم بشكل مستمر تحت اسم الأخطاء الناريخية.

ومن ضمن أحداث المسلسل نشهد قصة حب بين أحمد السعدني الذي يجسد دور حامد، وحنان مطاوع التي تجسد دور صافية، وهم مجرد فلاحين وقت الحملة الفرنسية ولكن تجمعهم قصة حب يعقبها لقاءات وهو أمر من الأمور الأشبه بالمستحيلات في تلك الفترة.

ونشر احد مستخدمي "فيسبوك" ويدعى وليد زكي الانتباه لذلك الخطأ حيث قال: "اعتقد في عيب خطير في أي عمل درامي اسمه الانفصال عن الزمان والمكان ... بمعنى مثلا أنك تجيب عمل في السبعينات ويطلع الممثل ماسك موبايل دي اسمها كارثة … في مسلسل سره الباتع شوفت قصه غرامية ممتعة ورومانسية للغاية بين حامد "احمد السعدني" وصافية "حنان مطاوع" بصراحة كنت مستمتع بالاداء اللي يصلح لمسلسل عن القطامية هايتس أو كومبوند الربوة.. بس من المستحيل اللي احنا شوفناه امبارح ده يكون ممكن يحصل في قرية ريفية مصرية في نهاية القرن الثامن عشر .. عشان ده لو حصل كانت القرية كلها ولعت فيهم واتجرسوا بفضيحة لا ليها أول ولا اخر ... ياراجل ده وهو قاعد وبيأكلها في بقها وسط الزراعات كده أنا نفسي خوفت وبقيت أبص حواليا لحسن حد يشوفنا".